Friday 30 October 2015

QAD KAFANI

ﻗَﺪْ ﻛَﻔَﺎﻧِﻲ ﻋِﻠْﻢُ ﺭَﺑِّﻲ
Cukup bagiku pengetahuan Tuhanku
ﻣِﻦْ ﺳُﺆَﺍﻟِﻲ ﻭَﺍﺧْﺘِﻴَﺎﺭِﻱ
Daripada permintaan dan usahaku
ﻓَﺪُﻋَـﺎﺋِﻲ ﻭﺍﺑْﺘِﻬـَﺎﻟِﻲ
Doa serta permohonanku
ﺷَـﺎﻫِﺪٌ ﻟِﻲ ﺑِﺎﻓْﺘِﻘَﺎﺭِﻱ
Sebagai bukti pada kefakiranku
ﻓَﻠِﻬَﺬَﺍ ﺍﻟﺴِّﺮِّ ﺃَﺩْﻋُـﻮ
Oleh kerana rahsia itu aku berdoa
ﻓِﻲ ﻳَﺴَﺎﺭِﻱْ ﻭَﻋَﺴَﺎﺭِﻱ
Pada saat aku senang dan susah
ﺃَﻧَﺎ ﻋَﺒْﺪٌ ﺻَﺎﺭَ ﻓَﺨْﺮِﻱ
Aku adalah hamba, menjadi kebanggaanku
ﺿِﻤْﻦَ ﻓَﻘْﺮِﻱ ﻭَﺍﺿْﻄِﺮَﺍﺭِﻱ
Dalam kefakiran dan keperluanku
ﻳَﺎ ﺇِﻟَـﻬِﻲ ﻭَﻣَﻠِﻴْـﻜِﻲ
Wahai tuhanku yang memiliki aku
ﺃﻧْﺖَ ﺗَﻌْﻠَﻢُ ﻛَﻴْﻒَ ﺣَﺎﻟِﻲ
Kau Maha tahu akan keadaanku
ﻭَﺑِﻤَﺎ ﻗَﺪْ ﺣَـﻞَّ ﻗَﻠْﺒِـﻲ
Dan apa yang berada dalam hatiku
ﻣِﻦْ ﻫُﻤُﻮْﻡٍ ﻭَﺍﺷْﺘِﻐَﺎﻟِـﻲ
Dari kesedihan dan kesibukanku
ﻓَﺘَـﺪَﺍﺭَﻛْﻨِﻲ ﺑِﻠُﻄْﻒٍ
Maka tolonglah aku dengan kelembutan
ﻣِﻨْﻚَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻟَﻰ ﺍﻟْﻤَﻮَﺍﻟِﻲ
Dari-Mu Wahai Tuhan seluruh hamba
ﻳَﺎ ﻛَﺮِﻳْﻢَ ﺍﻟْﻮًَﺟْﻪِ ﻏِﺜْﻨِﻲ
Wahai yang Maha Pemurah tolonglah hamba
ﻗَﺒْﻞَ ﺃﻥْ ﻳَﻔْﻨَﻰ ﺍﺻْﻄِﺒَﺎﺭِﻱ
Sebelum lenyap kesabaran hamba
ﻳَﺎ ﺳَﺮِﻳْﻊَ ﺍﻟْﻐَﻮْﺙِ ﻏَﻮْﺛًﺎ
Wahai pemberi pertolongan dengan segera
ﻣِﻨْﻚَ ﻳُﺪْﺭِﻛْﻨَﺎ ﺳَﺮِﻳْﻌًﺎ
Berilah kami dengan segera pertolongan-Mu
ﻳَﻬْﺰِﻡُ ﺍﻟْﻌُﺴْﺮَ ﻭَﻳَﺄْﺗِﻲ
Yang dapat menghilangkan kesulitan dan dapat mendatangkan
ﺑِﺎﻟَّﺬِﻱ ﻧَﺮْﺟُﻮ ﺟَﻤِﻴْـﻌًﺎ
Dengan apa-apa yang kami harapkan semua
ﻳﺎ ﻗَﺮِﻳْـﺒًﺎ ﻳﺎ ﻣُﺠِﻴْـﺒًﺎ
Wahai yang Maha dekat, dan menjawab
ﻳﺎ ﻋَﻠِﻴْﻤًﺎ ﻳﺎ ﺳَﻤِﻴْـﻌًﺎ
Wahai yang Maha mengetahui dan mendengar
ﻗَﺪْ ﺗَﺤَﻘَّﻘْﺖُ ﺑِﻌَﺠْﺰِﻱ
Aku mengaku akan kelemahanku
ﻭﺧُﻀُﻮْﻋِﻲ ﻭﺍﻧْﻜِﺴَﺎﺭِﻱ
Dan ketaatan serta kesedihanku
ﻟَﻢْ ﺃَﺯَﻝْ ﺑِﺎﻟْﺒَﺎﺏِ ﻭَﺍﻗِﻒْ
Aku sentiasa menunggu di hadapan pintu rahmat-Mu
ﻓَﺎﺭْﺣَﻤَﻦْ ﺭﺑِّﻲ ﻭُﻗُﻮْﻓِﻲ
Wahai Tuhanku berikanlah rahmat padaku
ﻭﺑِﻮَﺍﺩِﻱ ﺍﻟْﻔَﻀْﻞِ ﻋَﺎﻛِﻒْ
Pada lembah kurnia-Mu aku berada
ﻓَﺄَﺩِﻡْ ﺭﺑِّﻲ ﻋُﻜُـﻮْﻓِﻲ
Wahai Tuhanku tetapkanlah keberadaanku disana
ﻭﻟِﺤُﺴْﻦِ ﺍﻟﻈَّﻦِّ ﻻ‌َﺯِﻡ
Aku sentiasa mempunyai prasangka baik
ﻓَﻬُﻮَ ﺧِﻠِّﻲ ﻭﺣَﻠِﻴْﻔِﻲ
Ia (prasangka baik) adalah teman dan kawanku
ﻭﺃَﻧِﻴْﺴِﻲ ﻭﺟَﻠِﻴْﺴِﻲ
Juga penyenang bagiku dan yang setia bersamaku
ﻃُﻮْﻝَ ﻟَﻴْﻠِﻲ ﻭﻧَﻬَﺎﺭِﻱ
Sepanjang malam dan siangku
ﺣَﺎﺟَﺔً ﻓِﻲ ﺍﻟﻨَّﻔْﺲِ ﻳَﺎ ﺭﺏّ
Wahai Tuhanku, dalam jiwa ini terdapat hajat
ﻓَﺎﻗْﻀِﻬَﺎ ﻳﺎ ﺧَﻴْﺮَ ﻗَﺎﺿِﻲ
Tunaikanlah Wahai yang Maha Menunaikan
ﻭﺃَﺭِﺡْ ﺳِﺮِّﻱ ﻭﻗَﻠْﺒِﻲ
Tenteramkanlah rahsia dan hatiku
ﻣِﻦْ ﻟَﻈﺎَﻫَﺎ ﻭﺍﻟﺸُّﻮَﺍﻅِ
Dari kebimbangan dan pergolakannya
ﻓَﺎﻟْﻬَﻨَﺎ ﻭﺍﻟْﺒَﺴْﻂُ ﺣَﺎﻟِﻲ
Sungguh aku akan berada dalam ketenteraman dan ketenangan
ﻭﺷِﻌَﺎﺭِﻱ ﻭﺩِﺛَﺎﺭِﻱ
Dan juga (ketenteraman dan ketenangan) menjadi pakaianku

Wednesday 7 October 2015

IBADAH ITU CINTA


Ibadah itu Cinta; "Qiyammullail ini adalah nikmat daripada Allah سبحانه وتعالى. Kalau qiyammullail ditinggalkan, anda sebenarnya telah mengharamkan pemberian yang begitu besar daripada Allah kepada diri anda. Rasulullah ﷺ menyatakan bahawa kebahagiaan dan ketenangan jiwa itu boleh diperolehi dengan solat malam."


"Di Dalam hadis, Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa; "Dan orang yang bangun Qiyyamullail akan bangkit dalam keadaan jiwa yang baik dan tubuh badan yang segar." Perhatikan bagaimana Nabi kaitkan antara kebahagiaan jiwa dengan tubuh badan yang sihat. Sebaliknya pula, orang yang tidak bangun malam, maka dia bangkit dalam keadaan jiwa tak baik dan malas."


"Bilamana jiwa seseorang tidak baik dan malas, maka dia akan susah diajak beribadah, tak nampak kebaikan pada diri, dan akhlaknya. Apabila dia memberi bahagian jiwa dengan Qiyyamullail, jiwanya akan baik dan semakin banyak beribadah dan menteladani Rasulullah SAW."


"Tidak dinafikan lagi bahawa Allah سبحانه وتعالى menurunkan rahmat itu pada kamu yang meraikan rasulullah ﷺ didalam dalam majlis seperti ini. Majlis-majlis seperti ini dan seumpamanya adalah pembuka kepada curahan rahmat Allah sepertimana turunnya hujan ke muka bumi ini."


"Bagi mereka yang hati dan jiwanya tersinari dengan amalan-amalan zikir, mereka akan merasakan acara ini seperti hidangan yang mewah dan yang dicari-cari, iaitu hidangan yang memuaskan hati dan jiwa mereka. Mereka lebih menyukai majlis ini daripada suka kepada majlis-majlis yang melalaikan."


"Kita lihat bagaimana seseorang yang suka tengok bola. Walaupun tengok tiga jam sekalipon, dia tak rasa bosan pun, walaupun perbuatan itu tidak memberi makanan kepada jiwanya. Bilamana anda mendapat rahsia di dalam majlis ini, anda takkan rasa bosan walaupon kena duduk di dalam majlis ini sehingga fajar."


"Di Mesir, ada majlis zikir yang dibuat selepas Isyak sehingga waktu Fajar, sepanjang malamnya dipenuhi dengan zikir kepada Allah سبحانه وتعالى. Kenapa mereka boleh tahan berzikir sebegitu lama?" Sebahagian daripada kita mungkin bertahan selama enam jam dan akan merasa bosan selepas itu. Akan tetapi sebahagian yang lain yang menemui rahsianya itu takkan pernah merasa bosan."


"Secara amnya, ada manusia yang mempunyai kelebihan iaitu mereka tak merasa bosan kerana telah menemui rahsia ibadat tersebut. Begitu juga dengan amalan solat biasa. Oleh sebab itu, kita tidak perlu hairan apabila mendengar bahawa Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani itu solat seribu rakat pada waktu malam."


"Ini kerana dia suka melakukannya dan telah menemui rahsia solat dan dengan itu tidak merasa bosan dengan ibadah itu. Kita pun tak merasa hairan jika orang seperti Imam Ali Zainal Abidin yang bangun solat seribu rakaat setiap malam, kerana mereka telah menjumpai rahsianya. Kita hari ini lima puluh rakaat pun takkan tahan dan akan mula mengelak mencari amalan selain solat selepas itu."


"Syeikh Nuruddin, yakni guru kepada Imam Asy-sha’roni menceritakan; "Bahawa beliau berselawat lima ratus ribu kali pada setiap malam. Kenapa dia boleh melakukannya? Kerana dia sukakan kepada selawat itu. Kita pula hari ini, selepas lima ratus kali sudah rasa bosan, bahkan tasbihnya pun dilempar jauh-jauh."


"Kenapa? Kerana dia tak sukakan kepada selawat itu. Jika dia menyukai dan menghayati selawat itu, maka dia akan boleh menyamai seperti Syeikh Nuruddin. Al-Imam Abu Hanifah membaca dan mengkhatam Quran dalam masa dua rakaat tanpa rasa bosan, ataupun mengheluh."


"Kita pula bagaimana? Berapa juzukkan kita tahan membacanya setiap hari? Kalau anda tergolong dalam kumpulan yang asyik baca Quran sampai terlupa aktiviti lain, maka terimalah berita gembira bahwa anda adalah orang-orang yang tinggi darjatnya."


"Seorang ulama besar di Hadramaut, bernama Al-Habib Hasan bin Soleh Al-Bahra, membaca sembila puluh ribu kali surah Al-Ikhlas sehari. Sembilan puluh ribu, bukan sembilan ribu! Berapa kalikah anda membacanya? Surah ini pendek, mudah dan disukai Allah سبحانه وتعالى."


"Keberkatannya akan membawa pelbagai anugerah dan menyamai satu pertiga Al-Quran. Surah ini mudah dibaca dengan lidah berbanding surah lain. Setiap surah ada keistimewaan tersendiri, bahkan setiap ayat juga. berapa kali anda dan saya membacanya? Jika dibaca, anda akan menjadi orang yang dikasihi Allah سبحانه وتعالى."


"Oleh kerana itu, bila bangun malam, jiwa kita sukakan ibadah seperti itu dan hati kita akan tersinari dengan ibadah itu. Bila kita sukakan kepada ketaatan dan suka membaca Al-Quran, maka pada hakikatnya rahsianya adalah anda cintakan Zat yang menciptakan ibadah itu iaitu Allah سبحانه وتعالى. Inilah bentuk-bentuk anugerah batiniah, yakni sinar ibadah simbol kecintaan yang mudah dan ringan untuk kita mendapatkannya."


Daripada Al-Habib Kadzim Bin Ja’afar As-seggaf.

CARILAH ALLAH DISETIAP MARTABAT WUJUD


CARILAH ALLAH DISETIAP MARTABAT WUJUD

Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan: 
“Wahai para pecinta! Wahai para pencari! Waspadalah, jangan sampai kalian kehilangan Rabb Yang Maha Benar, sebab jika kalian kehilangan Dia, bererti kalian telah kehilangan segala-galanya.


Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Agung mewahyukan kepada Nabi ʽIsâ a.s : “Wahai ʽIsâ, waspadalah, jangan sampai engkau kehilangan Aku, sebab jika engkau kehilangan Aku, bererti engkau telah kehilangan segala-galanya, tetapi jika engkau menjumpai Aku, bererti engkau telah menjumpai segala-galanya.”


Nabi Mûsâ a.s mengatakan kepada Tuhannya dalam munajatnya kepada-Nya: “Wahai Tuhanku, nasihatilah aku!” Maka Dia lalu menjawab: “Aku menasihatkan kepadamu agar bertawakal kepada-Ku dan mencari-Ku.”


Percakapan ini diulang empat kali, setiap kali dengan permintaan yang sama dari Mûsâ a.s dan jawapan yang sama pula dari Tuhannya. Allah tidak mengatakan kepadanya agar mencari dunia, ataupun mencari akhirat.


Seolah-olah Dia mengatakan kepadanya:


“Aku menasihatkan kepadamu agar taat kepada-Ku dan tidak membangkang kepada-Ku."


"Aku menasihatkan kepadamu agar mencari kedekatan-Ku."


"Aku menasihatkan kepadamu agar mengukuhkan keesaan-Ku (tauhîd) dan bekerja demi Aku."


"Aku menasihatkan kepadamu agar berpaling dari segala sesuatu selain Aku.”


Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam kitab Jala Al-Khathir