Saturday 23 November 2013

PERBUALAN DUA ORANG SAHABAT

~Perbualan antara dua orang sahabat ~

Hari pertama.
Sahabat 1 :        “Menasihati orang-orang yang dikasihi adakalanya merupakan dugaan yang tak kurang hebat dugaannya”.

Sahabat 2:         “Hal ini mengingatkan saya kepada apa yang terjadi kepada Nabi kita, baginda Rasulullah SAW.”

Sahabat  1:        “Apa tu ya?

Sahabat 2 :        “Tentang dakwah baginda SAW kepada bapa saudaranya…”.

Sahabat  1:        “Ohhh saya ingat tu. Saya offline dululah ya, saya sakit kepalalah..”.


Hari kedua.
Sahabat  1:        “hmm saya ingat tentang bapa saudara nabi tu… betapa sedihnya baginda”

Sahabat 2 :        “Ya, yang paling ringan siksaannya di neraka..”

Sahabat 1:         “Itulah sebabnya saya sakit kepala semalam, dia dipakaikan sandal di neraka, hingga menggelegak panasnya, hingga mendidih otaknya".


Hadis berkaitan.
"Sesungguhnya penghuni neraka yang paling ringan siksanya adalah seseorang memiliki dua sandal dan dua tali sandal dari api neraka, seketika otaknya mendidih kerana panasnya sandal tersebut sebagaimana kuali mendidih. Orang tersebut merasa bahwa tak ada seorang pun yang siksanya lebih pedih daripadanya, padahal siksanya adalah yang paling ringan di antara mereka." (Hadis Riwayat Muslim)
Dalam hadis Ibnu Abbas ra., siksa ini ditimpakan kepada Abu Thalib, bapa saudara Nabi SAW- yang mendapat syafaat dari anak saudaranya sehingga diringankan siksanya.
 "Penduduk neraka paling ringan siksanya adalah Abu Thalib; dia memakai dua sandal (dari neraka), seketika mendidih otaknya." (HR. Muslim)


No comments:

Post a Comment