Tuesday 9 October 2012

DOA 2

Ya Arhamarahimin
sejahterakanlah untuk kami... Ya Allah
semoga kami sihat dan bahagia
semoga kami bebas dari kemarahan dan kebencian
semoga kami bebas daripada kemiskinan jiwa dan raga
semoga kami bebas daripada penderitaan jasmani dan rohani
semoga kami dapat mempertahankan kebahagiaan sendiri

Wahai Allah ...
yang maha membuka 
ajarlah kami yang lemah untuk melihat jalan keluar dari semua masalah
bukalah hijab kami
yang tak mampu melihat kebaikan pada peristiwa
jangan tutup untuk kami pintu kebaikan
yang selayaknya kami dapat
sekiranya engkau menghendaki sesuatu tertutup
betapa apa pun segala kekuatan
bersatu untuk membukannya
pasti tidak ada yang akan membukanya
kecuali dengan kekuasaan-Mu ya Allah.
kami berdiri di gerbang-Mu
mengetuk pintu-Mu bertalu-talu Ya Rabb

Ya Fattah... Ya Fattah...Ya Fattah...
buka pintu hijab kami Ya Fattah
kami berharap redha dan kasih-Mu
kami mengharapkan dibukakan pintu rahmatMu seluas-luasnya
maka kami menzikirkan asma-Mu
bukalah segala kebaikan untuk kami

dengan nama-Mu Ya allah
Al Fattah wahai zat yang maha pembuka
kami berharap terbukalah semua pintu berkah
Ya Rahman ya Tuhanku
meskipun aku belum cukup sempat
mengucapkan kesyukuran atas segala nikmatmu untukku

Aku redha
dan aku ikhlas Ya Allah
Ya Allah kini aku mengetuk lagi
menyampaikan hasrat dan hajatku 

Dan lagi
aku memohon agar Engkau Ya Allah 
tetap sudi mendengarnya kerana sesungguhnya
Engkaulah yang Maha Mendengar
Ya allah Ya Rahman Ya Wahab...
Engkau peruntukkan kecukupan untukku dan saudara-saudaraku
Ya Ghaniy...
Yang Maha Kaya dan Lengkap
Kau kurniakanlah ke dalam hati-hati kami
akan Nur Muhammad
kekasih-Mu

Agar kelak cahaya ini
menjadi pelita untuk kami menuju Nur-Mu
Ya Razzaq yang maha pemberi rezeki
Engkau limpahkan rezeki-Mu
yang berkah
buatku dan saudara-saudaraku
agar kami dapat meneruskan
sedekah amal jariah
terhadap yang memerlukan 

Agar kami dapat limpahkan
kurnia kekayaan zahir & batin
yang kau amanahkan
agar kami jauh dari kefakiran
jauh dari kemiskinan
yang boleh membawa kami kepada kekufuran
agar kami dapat
meneruskan hidup kami dalam kelapangan
dan kesenangan
yang membawakan jiwa kami
kepada kemakmuran
agar kami berjaya menguasai diri
untuk berjaya sebagai hamba-Mu dunia dan akhirat

Ya Rashid...
Yang memimpin kepada kebenaran
Jika ada antara kami ini jauh dari-Mu
mohon Ya Allah 
dekatkanlah kami kembali 
serta bangkitkanlah semula 
rindu asmara kami terhadap-Mu
sesungguhnya Engkau maha dekat
Engkau hampir pada setiap dari kami,
sesungguhnya kami ini 
sering lalai Ya Allah
dekatkanlah kami pada-Mu Ya Allah

Mohon Engkau celikkan hati dan nurani kami 
dengan ilmu yang bermanafaat
ringankan usaha dan iktiar kami
limpahkan kami cahaya ilmu Ya Allah
aku yang masih fakir Ya Allah 
ampunkan aku Ya Allah

Ya Allah lapangkanlah dada kami 
serta lupakanlah pada sengsara kami
selamatkanlah keluarga kami 
serta berilah penyeri 
dalam ikatan pertalian yang dibina oleh kami

Ya Allah selamatkan perjalananku
dan seluruh umat Muhamad SAW
selamatkanlah kami 
ketika kami melaksanakan tugasan hidup kami
pada setiap hari-hari kami
anugerahkan kami kekayaan 
kemakmuran dan kuasa 
yang mencukupi 
dalam bentuk masa, kekuatan dan harta
agar bebanan yang terpikul menjadi ringan dan mudah
agar segala janji ditunaikan
dan segala ibadat mendapat redha-Mu Ya Allah

Ya allah sekiranya ada 
yang tertinggal kata-kata dalam doa ku ini
Kau tahu apa terkandung di dalam isihatiku jua
ampunkan segala dosa-dosa besar 
dan dosa-dosa kecilku terhadap-Mu Ya Allah
dan kepada kedua ibu-bapa kami, 
isteri, anak-anak, saudara-saudara, 
sahabat handai dan semua yang mengenaliku
erta seluruh umat Muhammad 
sama ada yang masih hidup 
atau telah kembali ke rahmatullah. 

Ampunkan aku Ya Allah 
kerana terlalu banyak yang aku meminta-minta 
kerana sesungguhnya pergantunganku
ibadatku 
solatku 
hidup dan matiku 
hanya pada-Mu Ya Allah
Jika doa hambamu ini 
tak diperkenankan oleh-Mu ya Allah
aku tetap redha 
dan aku akan terus 
memohon pada-Mu Ya Allah

Ya Allah...
Tolonglah aku 
dalam menjalankan agama
yang merupakan pelindung segala urusanku.
perelokkanlah urusan duniaku 
yang merupakan tempat aku mencari kehidupan.
elokkanlah urusan akhiratku 
yang merupakan tempat aku kembali.
jadikanlah kehidupanku ini 
sebagai tambahan segala kebaikan bagiku 
dan jadikanlah kematianku 
sebagai ketenangan bagiku
dari segala kejahatan.



Aamin Allahuma Aamiin




No comments:

Post a Comment