Monday 31 December 2012

DOA CINTA



Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah, Robb sekalian alam.
Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat Baginda SAW....


Ya 'Aziz...
jika rasa cinta adalah KETERTAWANAN
tawanlah aku ini dengan Cinta kepada-Mu
agar tidak ada lagi cinta yang lain yang dapat menawanku
selain Engkau

Ya Rahmaan Ya Rohiim...
jika Cinta adalah PENGORBANAN
tumbuhkanlah niat dari semua pekerjaanku
sebagai pengorbananku atas nama-MU
semata-mata tulus untuk-Mu
dan bukan kerana yang selain-MU
hingga akhirnya... aku ikhlas jua menerima apapun ketetapan-Mu

Ya Quddus... Ya Ghafuur...
jika rindu adalah rasa sakit yang tidak menemukan muaranya
penuhilah rasa sakitku dengan rindu kepada-Mu
agar tertebus segala khilafku...
terampun segala dosa-dosa lalu...
rayuku pada-MU ya Robb...
jadikanlah kematianku sebagai muara pertemuanku dengan-Mu
maka jadikanlah pertemuan itu yang terindah
tak mungkin dapat kubayangkan
kerana seluruh alam raya akhirnya tunduk patuh kepada-MU

Ya Latif...
jika sayang adalah sesuatu yang mempesona
ikatlah aku dengan pesona-Mu
agar damai senantiasa kurasakan
agar lembut hatiku untuk taat segala perintah dan larangan
agar lembut hatiku untuk patuh
agar selalu ada syukurku atas nikmat dari-Mu
agar terusan begitu

Ya Allah...
jika kasih adalah kebahagiaan yang tiada bertepi
tumbuhkan kebahagiaan dalam hidupku
di saat kupersembahkan sesuatu atas nama-Mu
agar bertambah kasihku kepada mereka yang perlu

Ya Rahmaan...
dunia yang Engkau bentangkan begitu luas
bagai belantara yang tak dapat kutembus
di malam yang gelap gelita
agar tidak tersesat dalam menapakinya
berikanlah aku ini Nur cahaya-MU

Ya Rohiim…
berikanlah alas kaki buat hamba-MU ini
agar jalan yang kutapaki terasa nikmat
meski penuh dengan bebatuan runcing
penuh dengan duri yang tajam

Ya Allah...
hatiku hanya cukup untuk satu Cinta
jika aku tak dapat mengisinya dengan cinta kepada-Mu
kemanakah wajahku hendak kusembunyikan dari-Mu
kurayu kepada-MU ya Robb
suburkanlah keimanan dan kesabaran di jiwa hamba-MU ini
kuatlah tawakalku
gandakanlah rasa syukurku atas apa saja takdir-MU

Ya Rohiim...
aku sedar semua ini milik-MU
dan suatu saat
jika Engkau kehendaki semuanya
akan kembali jua kepada-Mu
aku serahkan kehidupanku kepada-Mu
tak mampu untukku bantah
tanpa-MU akan hilang arah

Ya Malik...
didiklah hatiku
kuatkanlah imanku
tambahkanlah istiqamahku dalam ibadah
berikanlah aku redha-MU dan syurga-MU
lindungilah diri dan jiwaku dari murka-MU
dan dari bahang api neraka-MU

Aamiin... Ya Rabbal Alamiin....



No comments:

Post a Comment