Tuesday 25 December 2012

MUHASABAH - HANYA DIA YANG MAHA BERKUASA ATAS SESUATU


Alhamdulillah dengan izin-Nya dan Rahmat-Nya..syukur kita di atas segala Penciptaan-Nya...

Dan bertaqwalah kepada Allah, Allah yang mengajarkan kamu dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu
( Al Baqarah : 282 )

Bahawa manusia harus menyedari atas Kekuasaan Ilahi yang diberikan-Nya keilmuan, kepandaian dan lain-lain yang dimiliki kita itu hanyalah milik Allah sebenarnya, yang akan diambil kembali bila-bila masa ataupun tiba saatnya...

Kekuawatiran atas kesombongan serta riak manusia itu yang terkadangnya telah melupakan asal-usul yang dimilikinya sehingga tidak menerima bahawa semuanya itu adalah hak Allah.. Memang benar hal sebegini rupa akan menjadi hambatan ataupun hijab baginya untuk menuju Allah SWT.

Betapa kita ini manusia yang selalu melakukan penafian samada terang-terangan ataupun hanya terbit di dalam hati.

Allah berfirman dengan tegasnya dalam bentuk penafian " Sesungguhnya kamu tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk ".. ( Al Qashash : 56 )

..dan lagi FirmanNya " Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk. Dan barang siapa yang di sesatkan-Nya, maka kamu tak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang yang dapat memberi petunjuk kepada-Nya..". ( Al Kahfi : 17 )..dan banyak lagi FirmanNya.. .

dengan demikian tepatlah seperti apa yang Baginda RasulAllah saw pernah bersabda " qul innama ana basharun mitslukum yuuha ilayya annama ilahukum ilahun waahid " katakanlah; Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang di wahyukan kepadaku. Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Esa ( Al Kahfi : 110 )...

Amin Ya Rabbal 'Alamin..




No comments:

Post a Comment