Tuesday 1 October 2013

KEHIDUPAN DAN KEYAKINAN KEPADA ALLAH


Kehidupan adalah Sunnatullah

Tidak ragu-ragu meletakkan keyakinan sepenuhnya kepada Allah SWT serta meredhai segala ketentuanNya. Tiada kezaliman dan penindasan di sisi Allah SWT terhadap sekalian hambaNya. Firman Allah SWT: “Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali akan menzalimi hambanya.”
(Surah Yunus, ayat 44)




Kehilangan sesuatu dalam kehidupan adalah sunnatullah.
Ianya membawa andaian sama ada kita diuji ataupun pembebasan daripada dosa dan kesalahan telah dilakukan. Kehilangan terkadang menyebabkan kita hilang pertimbangan dan menjadi manusia kufur menolak ketentuan Allah SWT.

Lebih dahsyat lagi apabila mereka bertanya kenapa kita dimatikan setelah sekian lama menikmati kehidupan bahagia. Ada yang menjadikan mata pena sebagai coretan dengan menganggap kepercayaan kepada qada dan qadar atau ketentuan Ilahi adalah suatu falsafah orang bodoh.

Mereka menganggap kehidupan dunia hanyalah sekali.
Seolah-olah kehidupan ini kekal untuk dinikmati selama-lamanya. Maka gunakanlah kehidupan ini dengan sepenuhnya.
Mereka lupa kita telah dihadapkan dengan dua kehidupan dan dua kematian sebagai pengajaran dan pembalasan atas apa telah diusahakan.

Firman Allah SWT: “Bagaimana mereka boleh menjadi kufur sedangkan kamu asalnya mati lalu dihidupkan dan dimatikan semula dan akhirnya kamu hidup semula untuk diadili.”
(Surah al-Baqarah, ayat 28)

Surah ini menunjukkan ada kehidupan yang kekal abadi di mana semua amalan tidak akan disia-siakan.




Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment