Thursday 17 October 2013

PERINGATAN

Ayat-ayat Allah tentang memberi peringatan

"Palingkan dirimu dari mereka dan tiadalah engkau tercela."
(Surah Az Zariyat ayat 54)

Ternyata Nabi Muhammad SAW merasa amat sedih. Baginda Rasulullah bimbang kalau-kalau azab Allah Ta'ala sudah hampir akan menimpa kaum Muhammad disebabkan adanya rasa putus asa untuk menarik mereka kepada petunjuk Allah Ta'ala, maka segeralah Allah turunkan firman ini pula untuk mententeramkan hati baginda iaitu ayat ke 55 dari surah Az Zariyat.
"Dan tetap tekunlah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman"

(Surah Az Zariyat ayat 55)
Hal ini sangat mengembirakan Rasulullah SAW dan dadanya pun merasa lapang, disebabkan Allah telah memilih peringatan itu menjadi sifat fitrah baginda dan berjanji akan merealisasikannya sebagai tanda rahmat dan belas kasihan-Nya



"Oleh itu berilah peringatan (kepada umat manusia dengan ajaran Al-Quran), kalau-kalau peringatan itu berguna (dan sudah tentu berguna). Kerana orang yang takut (melanggar perintah Allah) akan menerima peringatan itu."

(Surah Al A’la Ayat 9-10)
"Maka berilah mereka peringatan, kerana sesungguhnya engkau (Muhammad) hanyalah pemberi peringatan. Bukanlah engkau seorang yang berkuasa (pemaksa) atas mereka."

(Surah Al-Ghasyiah ayat 21-22)


"Dan tiadalah yang menerima peringatan, melainkan orang yang kembali kepada Allah."
(Surah Al Mu'minun ayat 13)


"Dan berapa banyak kaum-kaum (yang ingkar) yang terdahulu daripada orang-orang musyrik Mekah itu Kami telah binasakan. Kaum-kaum itu lebih kekuatannya (dan kehandalannya) daripada mereka, lalu kaum-kaum itu keluar mencari perlindungan di merata-rata negeri. (Meskipun demikian keadaannya) dapatkah (mereka) menyelamatkan diri?"

"Sesungguhnya (keterangan-keterangan dan peristiwa- peristiwa) yang tersebut itu, tidak syak lagi mengandungi pengajaran bagi sesiapa yang mempunyai hati (yang sedar pada masa membacanya), atau yang menggunakan pendengarannya dengan bersungguh-sungguh (kepada pengajaran itu) dengan menumpukan hati dan fikiran kepadanya."
(Surah Al Qaaf Ayat 36-37)



Sumber :

Risalah Sabilil-Iddikar Wal-I'tibar -Imam Habib Abdullah HadadDiterjemahankan Syed Ahmad Semait
Majlis Ta'alim Darul Murtadza - Bimbingan Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar


No comments:

Post a Comment