Wednesday 30 October 2013

TERIMALAH APA JUGA PEMBERIAN ALLAH DENGAN RELA

Terimalah apa juga pemberian Allah maka andalah manusia terkaya.

"... Oleh itu, terimalah apa yang Aku kurniakan kepadamu dan jadikanlah dirimu dari orang-orang yang bersyukur"
(Surah Al-A'raf ayat 144)

Jika ingin bahagia terimalah dengan rela hati bentuk tubuh yang diciptakan Allah untuk anda, keadaan keluarga anda, bagaimana suara anda, selemah manapun kemampuan daya tangkap dan pemahaman anda dan berapa pendapatan anda. 

Para Tasawuf mengatakan, "Sepatutnya anda sentiasa tetap senang hati menerima sesedikit mana pun yang anda punyai, rela dengan tiap-tiap sesuatu yang anda tidak punyai".

Malah semua nabi dan rasul Allah pernah menjadi pengembala kambing. Meskipun mereka manusia-manusia pilihan Allah dan sebaik-baik manusia, pekerjaan mereka pun tak jauh berbeza dengan manusia umum. Nabi Daud adalah tukang besi, Nabi Zakaria seorang tukang kayu dan Nabi Idris adalah seorang tukang jahit.

Ini mengisyaratkan kepada kita bahawa harga diri ditentukan oleh kemampuan, amal soleh, kemanfaatan dan akhlak. Lalu mengapa bersedih hati dengan wajah yang kurang menarik, harta yang tidak seberapa, anak yg kurang ramai dan rumah yang tidak megah. Ataupun tak memiliki ijazah kedoktoran dan sebagainya.


Terimalah pemberian Allah dengan penuh kerelaan hati.
"Kami membahagi-bahagikan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan di dunia ini".
(Surah Az-Zukruf ayat 32)



Bukankah kita percaya Allah mencintai kita hamba-Nya dan kita juga mahu membalas mencintai-Nya. Atau adakah kita hanya berpura-pura?


Sesuatu yang patut kita fikirkan sebelum kita melelapkan mata malam ini. Dan juga sebelum kita dijemput-Nya kembali ke kampung yang abadi.


atau adakah seorang "aku" yang mengaku hamba ini sebenarnya belum cukup sabar?





Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment